Update woensdag 12 maart
In deze release notes lees je wat er nieuw is en wat er is gewijzigd.
Lees ze zorgvuldig door!
Er zijn updates over de volgende onderwerpen:
- Instellingen
- Agenda
- Patiënten
- Financieel
- Portaal/ patiënt inlog
- ZPM
- WMO / JW
Instellingen
Nieuw
Inloggen in James
Op de inlogpagina is er nu ook de optie om in te loggen met een werk-account van Microsoft. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
Het Microsoft emailadres mag maar bij 1 medewerker voorkomen in James.
Op het Microsoft bedrijfsaccount moet de Microsoft Authenticator geactiveerd zijn.
_______________
Zivver mails versturen vanuit 'Home'
Vanuit het tabblad ‘Home’ is het nu mogelijk om Zivver-berichten te versturen. Voordat je een Zivver-bericht kunt verzenden, moet je eerst een patiënt selecteren.
E-mailadres en huisnummer toevoeging in export
Het e-mailadres en de huisnummer toevoeging van de cliënt zijn toegevoegd aan de afsprakenexport.
Verbeterd
'E-mail’ aangepast naar ‘Zorgmail’
Het linkermenu ‘E-mail’ onder het tabblad ‘Home’ heet voortaan ‘Zorgmail’.
Oproepen handmatig op ‘Beantwoord’ zetten
Oproepen onder tabblad Home > Oproepen kunnen vanaf nu ook handmatig op 'beantwoord' worden gezet.
Tussenvoegsel medewerker mee met PREM
Voortaan wordt het tussenvoegsel van de naam van een medewerker meegestuurd bij het versturen van PREM vragenlijsten.
Begintijd rooster automatisch ingevuld
De begintijd van een rooster wordt voortaan automatisch ingevuld wanneer het rooster wordt toegevoegd vanuit de agenda. De tijd waarop in de agenda is geklikt wordt aangehouden als begintijd.
Verbeteringen rondom 'automatische berichten'
Rondom de automatische berichten, in te stellingen via Praktijk > Voorkeuren, zijn verschillende verbeteringen doorgevoerd:
- Het vinkje ‘Herhalend’ is toegevoegd. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat het bericht in het volgende kalenderjaar opnieuw wordt getriggerd als het in het vorige kalenderjaar ook al was getriggerd.
- Het was niet mogelijk om automatische berichten op te slaan in combinatie met een ‘Reden einde Zorg’. Dit is vanaf nu wel mogelijk.
- Automatische berichten met de eenheid ‘Consult’ en ‘Prestaties’ resulteerde niet altijd in een automatisch bericht. Dit is opgelost.
- Superusers konden automatische berichten niet op voltooid zetten, dat is vanaf nu wel mogelijk.
- Cliëntondersteuners konden niet altijd automatische berichten aanmaken omdat er soms geen tarieflijst ingeladen kon worden. Dit is opgelost.
Opgelost
Podotherapie: 'Declareer iedere' op contracten voor Zorgprofielen aanpassen
Het is nu weer mogelijk om de instelling 'Declareer iedere' op contracten aan te passen van 'Einde van het kwartaal' naar 'Begin van het kwartaal'.
Automatische velden in header en footer van een sjabloon
De automatische velden <
Factuur achtergrond als preview altijd mogelijk
De factuurachtergrond die onder Praktijk > Algemeen staat kon niet als preview worden weergegeven als deze alleen werd gebruikt voor de optie ‘E-mail’. De achtergrond kan vanaf nu altijd als preview worden weergegeven met de knop [Toon] onder Praktijk > Algemeen.
Bedragen boven de €1000,- op contract
Bedragen boven de €1000,- op contracten werden voorheen op €0,- gezet. Dit is opgelost.
Agenda
Nieuw
Adres zichtbaar in afspraken
Bij praktijk > Voorkeuren is het vinkje 'Toon adres in patiënt op afspraken' toegevoegd. Wanneer deze instelling aangevinkt staat wordt het adres van de patiënt in de agenda afspraak getoond.
Melding bij sluiten dagjournaal vanuit de agenda
Er wordt vanaf nu een melding getoond als het dagjournaal (dat vanuit de agenda geopend is) gesloten wordt zonder op te slaan. Deze melding verschijnt alleen als er tekst ingevuld of toegevoegd is bij het dagjournaal.
Opgelost
Groepsafspraken bij meerdere behandelaren doorboeken
Groepsafspraken die bij meerdere behandelaren ingepland zijn konden maar door één behandelaar worden doorgeboekt. Er verscheen dan wel in beide agenda's een oranje bies. Dit is nu verholpen.
Roosters > afspraaktypes limiet instellen
Wanneer je in je rooster bij afspraaktypes een limiet instelde voor een maximaal aantal dan verdween dit bij het opslaan van het rooster.
Deze aantallen werken weer en heten nu 'Beperkt bovengrens'.
Doorboeken bij gesloten zorgtraject
Als een patiënt een gesloten zorgtraject had dan gaf dit problemen bij het doorboeken van een afspraak via de volgende opties:
- 'Boek consult': De melding 'Alle indicaties zijn verplicht' kwam in beeld met alleen de optie [Sluit]. Vanaf nu wordt je doorverwezen naar het consult waar de diagnosecodes ingevuld kunnen worden. Op de achtergrond wordt automatisch een nieuw zorgtraject wordt aangemaakt met status "Onder behandeling".
- 'Open dossier': Er kwam geen melding en de afspraak kreeg een rode bies. Vanaf nu komt er een melding en kun je doorklikken naar het consult om de diagnosecodes in te vullen. Ook in geval wordt het zorgtraject aangemaakt.
Foutmelding bij doorboeken afspraak na verwijderen consult
Als een consult dat geboekt was via agenda > dagjournaal werd verwijderd, dan kon deze niet nogmaals doorgeboekt worden via agenda > dagjournaal. Dit is nu wel weer mogelijk.
Patiënten
Nieuw
Documenten en rapporten toevoegen aan e-mails
Documenten en rapporten die zijn toegevoegd bij een patiënt kunnen vanaf nu ook worden toegevoegd aan een e-mail. Op het e-mail scherm is een dropdown 'Documenten' en 'Rapporten' toegevoegd, die je met de optie 'Voeg toe als PDF' ook als .pdf bestand mee kan sturen.
Kolom 'Gepubliceerd' toegevoegd bij Rapporten, Documenten en Dossiers
In het linkermenu 'Dossiers' is de kolom 'Gepubliceerd' toegevoegd in de overzichten Rapporten, Documenten en Dossiers. Hierin is te zien of de betreffende gegevens gedeeld zijn in het patiëntportaal.
Verbeterd
Vast format voor postcode
Bij alle postcode velden worden vanaf nu 4 cijfers en 2 letters afgedwongen. Dit is alleen van toepassing voor Nederlandse postcodes.
Aanmaakdatum behandeldossier na “Bijwerken” en oude dossier op afgesloten
Als een behandeldossier bij een patiënt wordt bijgewerkt naar een nieuwe versie dan krijgt het nieuwe dossier vanaf nu de aanmaakdatum van het oorspronkelijke (oude) dossier. Daarnaast krijgt het oude dossier automatisch de status 'afgesloten'.
'M2' in behandeldossier (orthomanuele geneeskunde): pop-up over tekstveld
De pop-up in de 'M2' kaart stond in veel gevallen over het testveld. Dit is verbeterd zodat de getypte tekst niet meer achter de pop-up verdwijnt.
Automatisch hoofdletters bij opvoeren contactpersoon
Bij het toevoegen van een contactpersoon wordt vanaf nu automatisch een hoofdletter gebruikt voor de voor- en achternaam. Voorheen werd dit niet afgedwongen, waardoor de naam soms in kleine letters op de facturen verscheen.
Opgelost
Begroeting mij minderjarige cliënten
Voor patiënten jonger dan 16 jaar werd sinds kort de begroeting niet juist overgenomen van de patiëntenkaart. Als op de patiëntenkaart als begroeting 'Beste ouders/verzorgers' werd gekozen dan werd in e-mails en brieven onterecht de aanhef 'Geachte ouders/verzorgers' gebruikt. Dit is opgelost.
Datum 'Laatst uitgevoerde COV controle' niet altijd juist
De datum van de laatst uitgevoerde COV controle in het linkermenu 'Verzekeringen' van de patiënt was niet altijd juist wanneer de knop [toevoegen aan declaraties] werd gebruikt vanuit het tabblad Financieel > consulten.
Vragenlijsten, onderaan een tabblad toegevoegd, versturen aan patiënt
Vragenlijsten die in het dossier 'onderaan een tabblad' toegevoegd werden via de '+' en vervolgens werden verstuurd naar de patiënt konden niet worden ingevuld door de patiënt. Dit probleem is opgelost.
Financieel
Verbeterd
Engelse factuur versturen met Nederlandse inlog
Wanneer op de patiëntenkaart 'Verstuur mails: Ja (Engels)' is geselecteerd dan worden vanaf nu ook de facturen in het Engels verstuurd.
Infomedics: Dubbele patiënten door een punt achter de achternaam
Wanneer een punt achter de achternaam wordt gezet weet Infomedics dat een factuur aan de ouder verstuurd moet worden. Bij het opnieuw toevoegen van patiënten werd echter niet gecontroleerd op een punt achter de achternaam, deze check is nu toegevoegd.
Een nabetaling op ‘Betaald’ zetten.
Als bij een (deels) afgekeurde declaratieregel de knop ‘Nabetaling’ wordt gebruikt dan wordt hiervoor een factuur aangemaakt. Deze facturen kunnen vanaf nu ook op ‘Betaald’ worden gezet, net zoals de overige facturen.
Opgelost
Consulten met status 'Verw. mist' onder Financieel > Consulten
Consulten met de status 'Verw. mist' (Verwijzing mist) kwamen niet altijd bij het lijstje met consulten onder Financieel > Consulten te staan. Dit is opgelost.
Onjuiste weergave bedragen bij openen factuur
Als op het consult gewerkt wordt met 'Aantallen' of 'minuten' dan werd bij het openen van de factuur een onjuist bedrag getoond. Bij het printen en mailen van de factuur werd wel het juiste bedrag gebruikt. Vanaf nu wordt het juiste bedrag ook weer goed weergegeven bij het openen van de factuur.
Infomedics: onjuiste factuurdatum in export
Wanneer wordt gewerkt met Infomedics werd de 'datum van de eerste keer downloaden' als factuurdatum aangehouden in de declaratie export. Vanaf nu wordt de datum aangehouden waarop de declaratie definitief is afgehandeld (wanneer alle regels zijn afgehandeld en de declaratie is voorzien van een factuurnummer).
Factuur naar instelling lukt niet met Engelse inlog en begroeting in Engels
Als wordt ingelogd in het Engels dan lukte het niet altijd om een factuur voor een instelling te maken met de knop [Institution invoice]. Dit probleem is opgelost.
Daarnaast werd bij gebruik van het automatische veld voor begroetingen de Nederlandse begroeting gebruikt, ook dit is opgelost.
Portaal / Patiënt inlog
Verbeterd
Duidelijke melding bij verlopen vragenlijst
Verstuurde vragenlijsten aan patiënten zijn slechts voor een bepaalde periode in te vullen. Als de vragenlijst is verlopen werd een onduidelijke foutmelding weergegeven. Vanaf nu krijgt de patiënt een duidelijke melding waarin staat dat de link van de vragenlijst is verlopen.
Minder witregels bij meerkeuzevraag in dossier
Bij meerkeuzevragen in vragenlijsten werd veel witruimte getoond onder de vraag. Dit is verbeterd.
Opgelost
Registratie bij onjuist BSN
Als een patiënt zichzelf registreerde met een BSN die niet voldeed aan de Elfproef dan liep het registratieproces vast. Dit probleem is opgelost, vanaf nu wordt een melding gegeven dat de ingevoerde BSN onjuist is.
'Patiëntrelatie' en 'Gescheiden' niet overgenomen na registratie
Nadat een patiënt jonger dan 18 jaar via het portaal werd geregistreerd, werden de velden ‘Patiëntrelatie’ en ‘Gescheiden’ niet overgenomen op de patiëntenkaart. Dit probleem is nu opgelost.
Vragenlijstenlijst invullen zonder verplichte velden
Patiënten konden vragenlijsten versturen zonder (alle) verplichte velden in te vullen. Vanaf nu kunnen vragenlijsten alleen ingediend worden wanneer alle verplichte velden ingevuld zijn.
ZPM
Nieuw
Automatisch veld voor DMS-5
Het automatische veld <
Zorglabel deselecteren
Het is vanaf nu ook mogelijk om het Zorglabel op een zorgtraject te deselecteren.
Verbeterd
Zorgvraagtypering na verwijderen zorgtraject
Na het verwijderen van een zorgtraject werd in nieuwe zorgtrajecten de 'korte beschrijving' van de zorgvraagtypering weergegeven met een nummer, hier wordt nu wel het oorspronkelijke kenmerk weergeven. De zorgvraagtypering zelf wordt in zo’n geval weer ingeladen bij een nieuw zorgtraject omdat deze niet specifiek aan een zorgtraject is gekoppeld.
WMO / JW
Verbeterd
Home > Berichten snelheid
De snelheid van het scherm ‘Berichten’ onder het tabblad ‘Home’ is verbeterd.
Verwijzers zonder AGB code toevoegen
Het is vanaf nu mogelijk om via Praktijk > Verwijzers een verwijzer (bijvoorbeeld gemeente) toe te voegen zonder AGB code. Het veld AGB code wordt optioneel nadat in het veld 'Type verwijzer' (Praktijk > Verwijzers > Voeg toe) gekozen wordt voor 'Instelling'.
Als de AGB code niet is ingevuld wordt vanaf nu, conform de standaard, de naam van de verwijzer meegestuurd.
Einddatum zorgtraject bij toewijzing (JW301)
Bij een binnengekomen toewijzing (JW301) voor een bestaand zorgtraject werd niet altijd de einddatum op het zorgtraject bijgewerkt. Als de gemeente de einddatum van een toewijzing had aangepast bleef het daardoor mogelijk om minuten te registreren na de einddatum. Dit is opgelost.
Startbericht jeugd
Het is niet meer mogelijk om per ongeluk meerdere startberichten te versturen voor een toewijzing (JW301).
Minuten registreren na einddatum JW301
Als de gemeente een JW301 met een einddatum heeft verstuurd zonder voorafgaand stopbericht, was het eerder mogelijk om minuten na de einddatum te registreren. Dit is nu niet meer mogelijk.
Status zorgtraject na versturen stopbericht
Bij een arrangement krijgt het zorgtraject de status "Nazorg" als in de Praktijkinstellingen onder voorkeuren bij JW/WMO de fase "Nazorg" is geselecteerd. Voor andere type toewijzingen geldt dat zodra de gemeente het stopbericht heeft geaccordeerd (groene vink), het zorgtraject automatisch de status "Afgesloten" krijgt.
Opgelost
Onjuist aantal minuten in declaratie na verwijderen consult
Na het verwijderen van consulten kon het voorkomen dat in de declaratie een onjuist aantal minuten kwam te staan. Dit is opgelost.
Heeft u een vraag over deze releasenotes? Mail ons!
Met vriendelijke groet,
James Support